2024-09-07

A bandwagon-effektus megjelenése a marketingben

A bandwagon-effektus olyan pszichológiai jelenség, amely akkor jelentkezik, amikor az emberek tendenciát mutatnak arra, hogy a többség véleményét vagy viselkedését kövessék anélkül, hogy alaposan megvizsgálnák a tényeket vagy a helyzetet. A bandwagon-effektus jelenség gyakran a társadalmi normák és a csoportnyomás hatására alakul ki és döntő szerepe lehet a márka választás vagy egyéb döntés meghozatala során.

A bandwagon-effektus az emberi természetben gyökerezik, mivel az emberek társas lények, akik törekednek arra, hogy elfogadást és azonosulást tapasztaljanak a környezetükben. Ezt persze a rafinált marketing szakemberek ki is használják. Amikor egy adott vélemény, trend vagy viselkedés elterjedtnek tűnik, az emberek hajlamosak követni azt, mert úgy érzik, hogy „mindenki más is ezt csinálja”, és ezáltal az elfogadás érzését kelti bennük.

A bandwagon-effektus számos területen megfigyelhető, például politikában, marketingben vagy divatban. Politikai kampányok során az emberek gyakran hajlamosak a győztesnek tűnő jelöltet támogatni, mert úgy érzik, hogy az a „biztos befutó”. Ugyanez a jelenség figyelhető meg a termék- vagy márka választás során is, amikor az emberek a népszerű és elterjedt termékeket preferálják, mert úgy gondolják, hogy azok a legjobbak lehetnek.